Qui no s'ha trobat mai amb la dificultat que suposa treballar la poesia amb els i les alumnes de primària? Al cicle inicial podem "treure" dels alumnes allò que en diem "rodolins", parelles de versos que rimen.
És en el moment d'anar més enllà on hom es troba amb dificultats. És cert que el treball de la redacció està molt més desenvolupat. També ho és que la poesia és un gènere poc difós, minoritari m'atreviria a dir, i que per als mateixos professionals de l'ensenyament pot arribar a resultar poc atractiu, ja no només com a docents sinó com a consumidors de literatura.
Les dificultats que l'alumnat de cicle superior de primària es troba per deixar escrites idees en forma de poesia no ens han de resultar estranyes. La necessitat d'abstracció, necessària per poder confeccionar metàfores, tot i que simples, només per citar un exemple, els suposa una dificultat gairebé insuperable...molts cops per la poca equivalència entre l'entusiasme i preparació dels docents i la seva exigència envers l'alumnat.
Totes aquestes dificultats me les vaig trobar jo mateix intentant treballar la poesia amb els nens i nenes del cicle superior. Tots tenim claríssim les parts d'una redacció, i com ensenyar els i les alumnes a escriure una narració. Però, i la poesia?
Per intentar trobar un poc de llum i redirigir les sessions adreçades a treballar l'abstracció de les idees poètiques i la capacitat d'observació de la realitat de l'alumnat, vaig centralitzar el treball en els haikús.
Deixe un enllaç que conté la comunicació que vaig fer, basant-me en l'experiència de tres cursos treballant els haikús al cicle superior, en unes jornades pedagògiques sobre poesia i educació que es van fer a Santa Coloma de Gramenet l'any 2003. Espere que vos servisca. Si ho treballeu, m'agradarà saber la vostra opinió sobre el tema.
http://iespuigcastellar.xeill.net/activitats/jornades-pedagogiques/poesia-i-educacio/els-haikus-al-cicle-superior/
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada